Nowe obowiązki dot. usług handlu elektronicznego

INFORMACJA PRAWNA

dotycząca nowych wymogów w zakresie dostępności produktów i usług

(stan prawny na dzień 21 sierpnia 2024 r.)

 

W maju bieżącego roku w Dzienniku Ustaw została ogłoszona ustawa z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze (Dz.U. z 2024 r., poz. 731 – dalej jako: „Ustawa”). Ustawa wprowadza wiele nowych obowiązków związanych z koniecznością zapewnienia dostępności produktów oraz usług, które będą obowiązywać producentów, importerów i dystrybutorów produktów. Nadto, odrębnie uregulowano w Ustawie także wymogi dotyczące świadczenia usług elektronicznych, w tym handlu elektronicznego. Ze względu na obszerność nowych przepisów niniejsza informacja ma charakter ogólny, aby zasygnalizować Państwu możliwość powstania nowych obowiązków w związku z prowadzoną przez Państwa działalnością.

Ustawa przewiduje bardzo długi okres vacatio legis – jej przepisy w zasadniczej części wejdą w życie w dniu 28 czerwca 2025 r. Jest zatem dużo czasu na wprowadzenie wymaganych Ustawą zmian, natomiast z całą pewnością rekomendujemy wcześniejsze pochylenie się nad tym zagadnieniem, ponieważ we wskazanym powyżej dniu obowiązki wynikające z Ustawy muszą być prawidłowo realizowane. Naruszenia w tym zakresie mogą skutkować nałożeniem na Państwa administracyjnej kary pieniężnej w wysokości do dziesięciokrotności przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej za rok poprzedni, co odpowiada kwocie ok. 62 500 zł.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że Ustawa znajduje zastosowanie do ograniczonej grupy produktów, którymi zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy są produkty takie jak sprzęt komputerowy (w tym laptopy, tablety, smartfony), terminali płatniczych, bankomatów, urządzeń wykorzystywanych do oferowania lub świadczenia usług audiowizualnych). Usługi objęte Ustawą to natomiast wedle art. 3 ust. 2 Ustawy to, co może być istotne z perspektywy prowadzonej przez Państwa działalności, między innymi usługi handlu elektronicznego.

W art. 5 Ustawa przedstawia definicje pojęć, którymi się posługuje. Warto zwrócić uwagę przede wszystkim na rozwinięcie pojęć określających podmioty obowiązane do stosowania Ustawy. W rozumieniu Ustawy, zgodnie z:

- punktem 5 ww. przepisu dystrybutorem jest podmiot niebędący producentem albo importerem danego produktu, który udostępnia na rynku produkt,

- punktem 7 ww. przepisu importerem jest podmiot, który wprowadza do obrotu produkt pochodzący z państwa innego niż państwo członkowskie Unii Europejskiej lub państwo członkowskie Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA),

- punktem 23 ww. przepisu producentem jest podmiot, który wytwarza produkt lub który zleca zaprojektowanie lub wytworzenie produktu i prowadzi obrót tym produktem pod własną nazwą lub własnym znakiem towarowym,

- punktem 35 ww. przepisu usługodawcą jest podmiot, który świadczy usługę lub oferuje świadczenie usługi konsumentowi na terytorium Unii Europejskiej.

Przy weryfikacji konieczności zastosowania się do wymogów Ustawy, proszę zwrócić uwagę na to, że przepisów nie stosuje się m.in. do usług świadczonych przez mikroprzedsiębiorców oraz do treści, które nie są finansowane i nie są tworzone przez dany podmiot gospodarczy oraz nie znajdują się pod jego kontrolą.

Poniżej przedstawiamy skrótowy opis najważniejszych wymogów wprowadzonych Ustawą w odniesieniu dla produktów oraz usług elektronicznych.

1/ PRODUKTY

Wymogi dostępności w zakresie informacji o produktach zostały określone w art. 7 Ustawy i dotyczą instrukcji, etykiet, ostrzeżeń, instrukcji dotyczących użytkowania produktu, instrukcji dotyczących instalacji, konserwacji, przechowywania i pozbywania się produktu oraz informacji na opakowaniu produktów, które m.in. są następujące: przedstawienie informacji w sposób zapewniający ich zrozumiałość i postrzegalność za pomocą czcionki o odpowiednim rozmiarze i kroju, z uwzględnieniem przewidywalnych warunków użytkowania oraz z zastosowaniem wystarczającego kontrastu i odstępu między literami, wierszami i akapitami, umieszczenie informacji o spełnianiu przez produkt wymagań dostępności oraz informacji, jakie rozwiązania zostały przyjęte w celu spełniania tych wymagań przedstawiane w formatach tekstowych umożliwiających wykorzystanie ich w alternatywnej i wspomaganej komunikacji, które mogą być przedstawiane za pomocą więcej niż jednego kanału sensorycznego. Jest to tylko część bardzo szeroko opisanych w Ustawie wymogów.

Ustawa w art. 8 przewiduje natomiast wymogi dotyczące już konkretnych produktów, w zależności od typu produktu. W tym przepisie wyróżniono m.in. produkty wykorzystujące sygnały dźwiękowe do przekazywania informacji czy też wymagające ręcznej obsługi i sterowania.

Przepisy wprowadzają różne obowiązki dla producentów, importerów i dystrybutorów produktów. Ze względu na ogólny charakter niniejszej informacji szczegółowe omawianie tych obowiązków jest niecelowe, w związku z czym w przypadku chęci uzyskania szczegółowego opisu obowiązków dla poszczególnych podmiotów zapraszamy do kontaktu z Kancelarią.

 

2/ USŁUGI ELEKTRONICZNE

Wymogi dostępności w zakresie usług elektronicznych zostały określone w art. 12 Ustawy, wśród których wskazano m.in. na konieczność udzielania informacji o oferowanych i świadczonych usługach za pomocą więcej niż jednego kanału sensorycznego, za pomocą czcionki o odpowiednim rozmiarze i kroju, z uwzględnieniem przewidywalnych warunków użytkowania oraz z zastosowaniem wystarczającego kontrastu i odstępu między literami, wierszami i akapitami.

Dla podmiotów świadczących usługi handlu elektronicznego ustawa przewiduje w art. 18 wymóg udzielania informacji o spełnianiu wymagań dostępności przez produkty albo usługi, jeżeli te informacje zostały podane przez obowiązany do tego podmiot gospodarczy oraz zapewnienia postrzegalności, funkcjonalności, zrozumiałości kompatybilności funkcji i metod służących identyfikacji stron usługi handlu elektronicznego, zachowaniu bezpieczeństwa oraz dokonywaniu płatności, składaniu podpisów elektronicznych i usług płatniczych stanowiących część tej usługi.

Art. 32 Ustawy wprowadza obowiązki usługodawców w zakresie spełniania wymogów dostępności, wśród których znajduje się między innymi uzupełnienie regulaminu świadczenia usług o zgodne z wymogami opisanymi powyżej informacje o oferowanej i świadczonej usłudze, niezbędne do korzystania z usługi, o tym, w jaki sposób usługa spełnia wymagania dostępności. Ze względu na ogólny charakter niniejszej informacji szczegółowe omawianie tych obowiązków jest niecelowe, w związku z czym w przypadku chęci uzyskania szczegółowego opisu obowiązków dla poszczególnych podmiotów zapraszamy do kontaktu z Kancelarią.

 

W razie pytań, wątpliwości lub potrzeby szczegółowego wyjaśnienia poszczególnych elementów ww. obowiązków, Kancelaria pozostaje do Państwa dyspozycji.