Nowe obowiązki wobec konsumentów
INFORMACJA DOTYCZĄCA
DYREKTYWY ZMIENIAJĄCEJ DYREKTYWY 2005/29/WE i 2011/83/UE W ODNIESIENIU DO WZMOCNIENIA POZYCJI KONSUMENTÓW W PROCESIE TRANSFORMACJI EKOLOGICZNEJ POPRZEZ LEPSZE INFORMOWANIE I LEPSZĄ OCHRONĘ PRZED NIEUCZCIWYMI PRAKTYKAMI
Informacja dotyczy dyrektywy zmieniającej dyrektywy 2005/29/WE i 2011/83/UE w zakresie dotyczącym wzmocnienia pozycji konsumentów w procesie transformacji ekologicznej poprzez lepsze informowanie i lepszą ochronę przed nieuczciwymi praktykami.
Celem ww. dyrektywy jest umożliwienie konsumentom podejmowania bardziej świadomych decyzji dotyczących transakcji w celu promowania zrównoważonej konsumpcji.
Wprowadzenie nowych przepisów ma zapobiegać sytuacjom, w których konsumenci na podstawie prezentacji produktu przyjętej przez przedsiębiorcę, błędnie przypisują mu pewne cechy, których w rzeczywistości jest pozbawiony. Dotyczy to w szczególności cech środowiskowych lub społecznych produktu lub aspektów związanych z obiegiem zamkniętym, takich jak trwałość, możliwość naprawy lub zdatność do recyklingu produktu.
Na szczególne wyróżnienie w tym zakresie zasługuje zjawisko zwane „greenwashing”, które polega na wprowadzaniu konsumentów w błąd w odniesieniu do faktycznego wpływu określonych działań lub produktów na środowisko naturalne. W znaczącym stopniu utrudniło ono konsumentom podejmowanie świadomych decyzji w zakresie nabywania towarów ekologicznych, a wręcz przyczyniło się do kupowania przez nich najczęściej produktów, które w rzeczywistości nie były przyjazne środowisku, a jedynie tak się prezentowały.
W porównaniu z poprzednim brzmieniem następuje zmiana art. 6 ust. 1 lit. b) polegająca na dodaniu cech środowiskowych i społecznych oraz aspektów związanych z obiegiem zamkniętym, takich jak trwałość, możliwość naprawy lub zdatność do recyklingu do wykazu głównych cech produktu, w odniesieniu do których praktyki przedsiębiorcy można uznać za wprowadzającego w błąd.
- W art. 6 ust. 2 dodano litery d) i e), które dotyczą odpowiednio:
- i. zakazu stosowania twierdzeń stwarzających wrażenie, że kupowanie danego produktu jest równoznaczne z przyczynianiem się do powstawania gospodarki niskoemisyjnej, gdy w rzeczywistości nie znajduje to potwierdzenia podczas zastosowania obiektywnych i weryfikowalnych kryteriów ani nie zostało opisane przez przedsiębiorcę w ogólnodostępnym, szczegółowym i możliwym do wprowadzenia planie wykonania uwzględniającym przeznaczone do jego sfinalizowania zasoby, a jedynie wynika z dokonania subiektywnej oceny;
- ii. zakazu reklamowania korzyści dla konsumentów, które są nieistotne i nie są bezpośrednio związane z żadną cechą danego produktu lub działalnością przedsiębiorcy i mogą wprowadzać konsumentów w błąd poprzez wywoływanie wrażenia, że są one bardziej korzystne dla konsumentów, środowiska lub społeczeństwa niż inne produkty lub działalność przedsiębiorcy tego samego rodzaju. Jako przykład praktyk wprowadzających w błąd konsumentów należy podać twierdzenie, że „określona marka wody butelkowanej jest bezglutenowa”.
- W art. 7 dodano ustęp 7, który rozszerza katalog zaniechań wprowadzających konsumentów w błąd. Wprowadzono wymóg informowania konsumentów o metodzie porównania, produktach, które są przedmiotem porównania oraz o dostawcach tych produktów, a także o działaniach mających na celu zapewnienie aktualności tych informacji przed przedsiębiorców w zakresie, w jakim dotyczy to ich cech środowiskowych lub społecznych lub aspektów związanych z obiegiem zamkniętym, takich jak trwałość, możliwość naprawy lub zdatność do recyklingu.
- W ramach zmian wprowadzonych do załącznika nr 1 rozszerzono katalog praktyk handlowych wprowadzających w błąd i w związku z tym zaczęto zaliczać do nich także m.in.:
- i. umieszczanie oznakowania dotyczącego zrównoważonego charakteru, które nie jest oparte na systemie certyfikacji ani nie zostało ustanowione przez organy publiczne;
- Oznakowanie dot. zrównoważonego charakteru, o którym mowa powyżej może odnosić się przykładowo do cech środowiskowych i społecznych produktu, procesu lub działalności przedsiębiorcy. Może zawierać twierdzenia dotyczące ekologiczności informujące o tym, że dany produkt ma pozytywny wpływ na środowisko, nie wywiera żadnego wpływu na środowisko lub jest mniej szkodliwy dla środowiska niż produkty konkurencyjne.
- ii. formułowanie ogólnego twierdzenia dotyczącego ekologiczności, gdy przedsiębiorca nie jest w stanie wykazać uznanej wysokiej efektywności ekologicznej istotnej dla tego twierdzenia;
- Przykładowo: „opakowanie przyjazny dla klimatu” jest twierdzeniem ogólnym, natomiast informacja, że „100% energii wykorzystanej do produkcji opakowania pochodzi ze źródeł odnawialnych” jest twierdzeniem szczegółowym.
- iii. formułowanie twierdzeń dotyczących ekologiczności w odniesieniu do całego produktu lub całej działalności przedsiębiorcy, jeżeli dotyczą one tylko określonego aspektu produktu lub konkretnego rodzaju działalności przedsiębiorcy;
- iv. twierdzenie, uzasadniane kompensowaniem emisji gazów cieplarnianych, że produkt ma neutralny, ograniczony lub pozytywny wpływ na środowisko pod względem emisji gazów cieplarnianych;
- v. przedstawianie wymogów nałożonych na mocy prawa na wszystkie produkty należące do danej kategorii produktów na rynku unijnym jako cechy wyróżniającej ofertę przedsiębiorcy;
- Przykładowo: produkt jest prezentowany jako niezawierający substancji chemicznej, która została prawnie zakazana na terenie Unii.
- vi. zatajanie przed konsumentem informacji o tym, że aktualizacja oprogramowania będzie miała negatywny wpływ na funkcjonowanie towarów z elementami cyfrowymi lub korzystanie z treści cyfrowych lub usług cyfrowych;
- vii. prezentowanie aktualizacji oprogramowania jako niezbędnej, w przypadku, gdy poprawia ona jedynie funkcjonalność;
- viii. komunikaty handlowe dotyczące towaru posiadającego właściwość wprowadzoną, aby ograniczyć jego trwałość, pomimo tego, że informacje na temat takiej właściwości i jej wpływu na trwałość towaru są dostępne dla przedsiębiorcy;
- ix. fałszywe twierdzenie, że w normalnych warunkach użytkowania towar ma pewną trwałość, jeżeli chodzi o czas lub intensywność użytkowania;
- x. przedstawianie towaru jako nadającego się do naprawy, w sytuacji, gdy tak nie jest;
- xi. nakłanianie konsumenta do zastąpienia lub uzupełnienia materiałów eksploatacyjnych towaru wcześniej, niż jest to konieczne z przyczyn technicznych;
- xii. zatajanie informacji dotyczących ograniczenia funkcjonalności towaru w przypadku korzystania z materiałów eksploatacyjnych, części zamiennych lub wyposażenia dodatkowego, które nie zostały dostarczone przez pierwotnego producenta, lub fałszywe twierdzenie, że takie ograniczenie funkcjonalności wystąpi;
Konstatując opisana wyżej dyrektywa zmieniająca dyrektywy 2005/29/WE i 2011/83/UE w zakresie dotyczącym wzmocnienia pozycji konsumentów w procesie transformacji ekologicznej poprzez lepsze informowanie i lepszą ochronę przed nieuczciwymi praktykami szereg istotnych z punktu widzenia konsumentów zmian, do stosowania których zobowiązani są zarówno przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż towarów, jak i producenci. Zmiany te dotyczą w szczególności twierdzeń stosowanych do przedstawiania produktów lub usług i szeregu wymogów, jakie należy spełniać, aby móc posługiwać się pewnymi sformułowaniami w odniesieniu do tych produktów i usług. Zwrócono uwagę, że dotychczas odnoszono się do poszczególnych cech produktów oferowanych na rynku w zbyt ogólny i niejasny sposób, często odwołując się do ich „ekologiczności”, co nie miało żadnych podstaw. Oprócz przepisów związanych z działaniami marketingowymi przedsiębiorców wprowadzającymi w błąd wprowadzono również wytyczne, do których producenci i przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż powinni się stosować w przypadku, gdy udzielają konsumentom informacji dotyczących trwałości i możliwości naprawy produktów.
Niniejsza dyrektywa weszła w życie i powinna zostać transponowania do przepisów krajowych państw członkowskich najpóźniej do dnia 27 marca 2026 r. Państwa członkowskie zaczną stosować jej przepisy od dnia 27 września 2026 r.